söndag 6 mars 2011

N Y



Innan jul var min fru i New York och Manhattan och besökte bland annat butiken Knitty City där hon köpte en väldigt fin present till mig. En mycket trevlig mönsterbok av Erika Knight och två underbara garn med en blandning av Peruansk höglandsull och tweed.




Jag satte omedelbart tänderna i min första engelska stickbeskrivning, men det funkade bra (med undantag av en liten passage, där jag skulle graft ihop lite på slutet. Det visade sig ganska besvärligt. Jag hittade bara beskrivningar av hur man graftar med en tydlig fram och baksida, inte hur man gör med ett ribbat parti, där båda sidorna är synliga.) och jag kommer snart presentera resultatet här.


Via Knitty City hittade jag också Jared Flood en NY-designer som har bloggen Brooklyn Tweed, där han också säljer förutom snygga mönster även det läckra tweedgarnet Shelter. Kolla in miasticks blogg för att se exempel på det. Jag köpte ett mönster på en mössa av honom.

För att aldrig ha gjort flätor förr, fick jag här mitt lystmäte av detsamma, men det ska nog gå bra. Det tar lite tid bara. Hoppas den blir klar innan det är försent att bära mössa. :-) Jag stickar i alla fall med ett trevligt garn med en blandninga av bomull och lin, i en liknande färg som den på bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar