lördag 9 januari 2010

Syjuntan



Lyssnade idag på P1 när jag tapetserade om i sovrummet. Mycket överraskande handlade dagens program av syjuntan om män som stickar och hur det mottas av samhället.

Jag har inte tänkt på det så riktigt, men nog hade jag noterat att jag inte kännt mig riktigt bekväm med att sitta och sticka på spårvagnen. Någon skrev nyligen att stickning är politik. Jag tror inte det var riktigt det som menades, men på sätt och vis blir det väl det när man som man tar fram stickningen i det offentliga rummet. Man måste ta ställning för mäns rättighet att utrycka sig genom stickning.


3 kommentarer:

  1. Jag tycker din stickblogg är lysande! Lyssnade också på Syjuntan på P1. På ett sätt bra frågeställningar och vinklingar, på andra sätt tröttsamt... när man påtalar att handarbete alltid skulle vara könsbundet... NEJ! Allt sådant är föränderligt över tid vill jag säga. Kvinnor och män har alltid haft alla möjliga intressen, men osynliggörs och onormaliseras av tidens rådandeföreställning om genus...
    Kan avslöja att jag som kvinna också känner mig lätt uttittad de gånger jag försökt sticka på spårvagnen... plus att det är så attans skumpigt och trångt att västtrafik går bort som mysig plats för handarbete ...
    Blogga på!

    SvaraRadera
  2. Tack Gafsan.

    Jag håller med. Vad man har för intressen och hur man tillbringar sin tid har ingenting med kön att göra. I min värld finns det inga sådana förbehåll, men det var intressant att det görs ett radioprogram om detta och att det naturligtvis finns de som går och har gått sina egna vägar och vågat gå emot rådande meningar för att förändra desamma.

    SvaraRadera
  3. Nejmen.. hurra, är det verkligen du som hoppat in i stickbloggarvärlden? Välkommen! Så kul :)

    SvaraRadera