måndag 7 mars 2011

Slipover



Nu är jag klar med min slipover á la New York. Både garn och stickbeskrivning kommer från min frus N Y-resa i höstas. Och Erika Knights bok "Men's knits" innehåller många snygga och inte allför komplicerade plagg. Jag funderar på att göra en likadan slipover till min son som fyller 4 år under våren.


Den är stickad av 4 härvor av peruansk höglandsull med inslag av tweed. Väldigt mjukt och skönt att sticka med. Tweed är förövrigt min nya favorit. Det är dock inte helt lätt att hitta snygga tweedblandningar i affärerna. Jag såg en gång i en reakorg några nystan med återvunnet garn. Jag köpte det inte då, för jag hade så många projekt på gång samtidigt, men det har jag ångrat sedan dess. Ingenstans kan jag hitta återvunnet tweedgarn. Alla affärer säger samma sak. Det säljer inget och är för dyrt. Det låter tokigt i mina öron, men det ligger väl i tiden att det är billigare att slänga gammalt och göra nytt än att ta tillvara och återanvända. Om någon har tankar eller tips om detta tar jag tacksamt emot det.

2 kommentarer:

  1. Fasen va fin slippe:-)
    Heja dej Torben, du är grym.
    kram C

    SvaraRadera
  2. Hej där! Vilken fin slipover. Jag skulle gärna vilja ha beskrivningen till den. Går det för sig? Har du den kvar? Bästa hälsningar,
    Ina

    SvaraRadera